More then 100 Mb Midi Files


>60.000 Midifiles, >3.000 Mb Midifiles

Email

Inloggen leden

 

MIDI staat voor Musical Instrument Digital Interface, een standaard methode om berichten te versturen tussen elektronische apparatuur. 

MIDI is ontwikkeld begin jaren ' 80. Dit betekende een complete ommekeer in de muziek instrumenten markt en de richting van muziek. De groei overtrof zelfs de stoutste dromen van haar makers. Vandaag de dag is MIDI niet meer weg te denken, daar de meeste professionele elektrische instrumenten standaard uitgerust zijn met MIDI mogelijkheden. 

Tenzij je een muzikant in hart en nieren bent, zou je deze groei-explosie wel eens aan je voorbij kunnen laten gaan. Maar desalniettemin is de MIDI-REVOLUTIE een begrip geworden in de PC wereld. 

HOE WERKT MIDI ? 
Roland was het eerste bedrijf wat een MIDI processing unit produceerde, de MPU-401. Deze zorgde voor een goede productieve relatie tussen computers, elektronische muziekinstrumenten en muzikanten. Alhoewel sommige synthesizers een hardwarematige sequencer (te vergelijken met een meersporige taperecorder, alleen hardwarematig) hadden ingebouwd, hebben softwarematige sequencers gecombineerd met een MIDI interface (MPU-401 kaart), ervoor gezorgd dat "flexibiliteit" en "geheugencapaciteit uitbreiding" geen probleem meer is. 

MIDI specificeert 16 aparte MIDI kanalen. Je kunt met één MIDI kabel 16 verschillende instrumenten tegelijk bedienen. Het idee van MIDI kanalen kun je vergelijken met televisie kanalen. Elk TV station stuurt een signaal binnen een bepaalde frequentie. Je TV ontvangt veel verschillende frequenties ( of kanalen) tegelijk. Je TV is zodanig ingesteld dat je een bepaalde frequentie op een bepaald kanaal ( ned.1 op kanaal 1) kunt ontvangen. Wijzig je het kanaal dan zul je een andere frequentie ontvangen.

Om dit te vergelijken met MIDI, moet je je voorstellen dat je keyboard een signaal wegstuurt via MIDI kanaal 7. Je neemt een stuk op op je sequencer. Wanneer je de sequence laat afspelen, wil je dat de MIDI-informatie een synthesizer aanstuurt die bijvoorbeeld een trompet geluid produceert. Hiervoor stel je in dat de synthesizer dit MIDI signaal ontvangt op MIDI kanaal 7 om het geluid van die trompet te kunnen voortbrengen. Een andere methode die op veel synthesizers zit, is het opgenomen stuk zo te wijzigen dat deze overeenkomt met het ontvangende MIDI kanaal. Je moet erom denken dat je het "ontvangende" kanaal hetzelfde instelt als het "zendende" kanaal. Anders hoor je niets.

Drums zijn meestal voor een "base level" ingesteld op kanaal 16 en kanaal 10 is voor het "extended level". De meeste verschillende percussie geluiden staan onder 1 "Program Change" nummer (meestal nr 0). Gebruik met een klavier de "Percussie Key Map" om een speciaal percussie geluid te kiezen om te zien onder welke noten (lees: midi klavier) voor bepaalde geluiden zijn geprogrammeerd. Sla d.m.v. van deze noten je percussie geluiden aan. 
Het klink misschien verwarrend omdat de noten in een "Drum Track" eruit zien als de toonhoogte van een percussie geluid, maar dit is niet zo. Zij laten alleen zien welk percussie geluid, zoals een Bass Drum, Splash Cymbal,of een Snare drum. Bijvoorbeeld een C (C4) op een klavier laat een Lage Conga horen terwijl een F op dat zelfde klavier een hoge Conga laat horen. Het is niet zo dat de F een van toonhoogte veranderd deel is van de Lage Conga. Want alle noten ertussen in kunnen best verschillende percussie geluiden zijn. Dit in tegenstelling tot andere instrumentgeluiden. Het is puur het definiëren van een percussie geluid dat jij wilt.

Er bestaan 2 MIDI berichten: Kanaal berichten en Systeem berichten. Een Kanaal bericht bevat een Kanaal nummer in het bericht. Elk apparaat ontvangt en begrijpt het bericht , maar dan alleen wat voor zijn Midi Kanaal geldt. Alle andere apparaten met een ander kanaal nummer ontvangen niets. Het meest basis Kanaal bericht is het "NOTE ON" bericht. Wanneer je een toets op een klavier indrukt dan wordt er een NOTE ON bericht verstuurd met een specifiek nummer daarin vermeld. Wanneer je dezelfde toets weer loslaat wordt een NOTE OFF bericht gestuurd. Het kanaal bericht kan o.a. de volgende informatie meesturen:
Aanslag gevoeligheid (Velocity), Volume, Pitch bend en Aftertouch. 

Een System bericht wordt door ieder apparaat ontvangen ongeacht op welk MIDI kanaal zij staan ingesteld. Deze berichten zijn bijvoorbeeld voor synchronisatie tussen midi apparaten, maar ook voor fabrieksinstellingen terug te halen. Een Program Change bericht zorgt er voor dat elk apparaat, mits het juiste MIDI kanaal wordt gebruikt om interne programma' s te veranderen. Op veel synthesizers resulteert dit in een verandering in een patch (of instrument geluid). MIDI bevat een mogelijke range van 128 Program Change nummers. Meeste fabrikanten hebben een eigen inbreng gehad om hun geluiden onder specifieke nummers onder te brengen. Het kan zo zijn dat op de ene synth een geluid onder Program Change nummer 45 een trompet is terwijl op een andere synth dit een Orgel is of zelfs een heel ander geluid. In de tussentijd is er een standaard voor Program Change toewijzingen gekomen, genaamd GENERAL MIDI. Vanaf nu zullen de meeste op de markt gebrachte instrumenten van GENERAL MIDI worden voorzien. 

Sporen zijn eigenlijk niet een onderdeel van MIDI, maar de meeste midi sequencers gebruiken het concept van sporen om de opgenomen MIDI data te kunnen zien. We noemen dit omdat deze terminologie vaak wordt verward met Midi Kanalen. Een meer-sporige taperecorder in een professionele studio, wordt gebruikt om meervoudige secties op te kunnen nemen. Elke Sectie is een afgeschermd deel wat een "SPOOR" wordt genoemd. Je kunt natuurlijk een heel orkest op een spoor opnemen, maar wanneer je op ieder spoor een instrument zou opnemen ben je veel flexibeler. Wanneer een instrument te hard of te zacht is opgenomen kun je deze apart inregelen zonder dat de overige instrumenten daar door worden beďnvloed.

Hetzelfde geldt voor MIDI SEQUENCERS. Je kunt net als in de studio elk instrument op een apart spoor opnemen en achteraf dit spoor bewerken. Je kunt aardig in de war raken wanneer je de 16 midi kanalen vergelijkt met de sporen (tracks). Waarom zou je meer dan 16 sporen nodig hebben? Een bezichtiging van een professionele studio is daarom geen gemis. In veel studio's kun je, zelfs als je met een kleine groep speelt (4 instrumenten), de vele sporen gebruiken voor gedeeltelijke opnames of alternatieve opnames. Misschien wil je een couplet en een refrein van de gitaar op spoor 5 hebben terwijl een tweede opname op spoor 1 is te beluisteren. Dit maakt je flexibel. Je kunt bij wijze van spreken 10 Sax-solo's opnemen en daarvan de beste op het juiste spoor te zetten zonder dat je een spoor hoeft te wissen. Een compilatie van solo stukken kunnen worden uitgezocht en achteraf de juiste solo op band worden geplaatst.

Enkel met 4 sporen opnemen raak je je mogelijkheden van experimenteren kwijt. In een MIDI SEQUENCER kun je een copy maken van de originele track alvorens je aan het editten gaat wagen. Je hebt altijd een backup van de oorspronkelijke track. Een veel gebruikte techniek is om Program Changes , Volume, Pitch bend etc....op individuele tracks te plaatsen. Op deze wijze kun je het effect aan of uit zetten.

Lees meer over midi op www.musicpage.nl/

 

Gábor's Progressive MIDI Pages

Elephant Talk

YES MIDI Files

ELP MIDI Files

ELP - Emerson, Lake & Palmer - MIDI Files

Genesis Midi Files

Genesis-Midi.com