Vieille porte
Hier een voorbeeld van de schade die
een passe-partout kan veroorzaken.

De pass-partout is vastgelijmd aan de
prent.

Het karton heeft het papier van de
prent helemaal verkleurd en verzuurd.
Er is een heel groot kleurverschil tussen het papier dat achter de
passe-partout
verborgen zat en het andere gedeelte van het papier.
Het is echt de moeite waard om deze mooie ets van Henri Mortiaux (1890-1965)
te restaureren.
Hij is opgeleid aan de Academie te Brussel o.l.v. Fabry, Van Strydonck,
Delville,
Montald en A. Danse, die hem inwijdde in de etstechnieken
(1910-1914 en 1918-1919).
Hij beheerste de ets-, droge naald en
aquatinttechnieken.
Hij vond zijn inspiratie voornamelijk in de Brusselse
binnenstad,
waarvan hij talloze oude hoekjes en pittoreske gezichten
graveerde.

De ets van de ' vieille porte in Ferme
St Eloi' is na de restauratie weer
te bewonderen in de oorspronkelijke papierkleur.
|